sidebar
x
Przekaż dalej

Cechy doradcy kredytowego – subiektywny przegląd

Jak rozpoznać doradcę kredytowego z prawdziwego zdarzenia? Ubierz człowieka w dobry garnitur, koszulę i krawat, daj teczkę, laptop, wizytownik, do tego przyklej uśmiech i postaw się na miejscu laika – niby jak ma dokonać wyboru? Generalnie bardzo trudno jest określić, który doradca jest profesjonalistą. Jak ten doradca powinien działać, kim być, jak wyglądać? W tym wpisie postaram się przybliżyć moją opinię na ten temat. Subiektywna charakterystyka i cechy doradcy kredytowego z prawdziwego zdarzenia. W tym wpisie dowiesz się:

Jakich cech powinieneś szukać u doradcy kredytowego.
Czy doradca i pośrednik to ta sama osoba.
Doradca kredytowy – gdzie znaleźć odpowiedniego.

Cechy doradcy kredytowego

1. Doświadczenie w wykonywanej pracy

Nie ma możliwości profesjonalnej obsługi bez doświadczenia. Doradca kredytowy musi przepracować w tym zawodzie przynajmniej 2–3 lata, realizując w tym czasie kilkadziesiąt kredytów. Pół biedy, jeśli w tym czasie może liczyć na pomoc osoby, która będzie nadzorowała jego pracę. Niestety rzeczywistość w tym fachu jest taka, że żółtodzioby w pierwszej kolejności przechodzą pseudo-szkolenia trwające do 3 tygodni. Następnie są rzucani na głęboką wodę na zasadzie podobnej do nauki pływania u przedszkolaków. Nie jestem pewien, czy chciałbyś, by Twoje następne 30 lat życia było testem i nauką dla kogoś. Rozmawiając z doradcą, zapytaj się o dokładne liczby: datę rozpoczęcia pracy, liczbę zrealizowanych transakcji, ciekawe przypadki, z jakimi się zetknął itp. Duże liczby z oczywistych względów nie oznaczają, że to świetny wybór, ale minimalizują sytuację, w której ktoś będzie się uczył na Twoim przypadku.

2. Referencje uzyskanie od swoich klientów

Nie ma lepszej rekomendacji dla doradcy kredytowego niż referencje wystawione przez klientów, którym pomagał w organizacji kredytu hipotecznego. Szukając osoby, która może Tobie pomóc w wyborze, zapytaj się w swoim środowisku, wśród znajomych lub rodziny, czy nie znają nikogo godnego polecenia. Jeśli nie, wykorzystaj Internet, unikając jednak reklamy, poleceń na stronach typu money.pl, bankier.pl. Skoncentruj się np. na forach internetowych, grupach na Facebooku itp. Będziesz mieć szansę znaleźć tam angażujących się profesjonalistów, np. udzielających darmowych porad. Dzięki widocznej aktywności masz szansę na sprawdzenie merytoryki danej osoby. Nie krępuj się również zapytać o przedstawienie referencji w formie pisemnej. Każdy profesjonalista bez mrugnięcia powinien przedstawić Tobie przynajmniej kilkadziesiąt opinii. Jeśli masz wątpliwości co do wiarygodności, zapytaj się o możliwość kontaktu telefonicznego z 3–4 osobami. Wiarygodny doradca nie będzie miał z tym żadnego problemu.

3. Umiejętność odpowiadania na pytania i wyjaśniana wątpliwości

Twój doradca „zawiesza się”, odpowiada nieskładnie, zaczyna się gubić i kluczyć? Jest to poważny sygnał, że trzeba się zastanowić nad jego kwalifikacjami. Doradca kredytowy powinien być osobą logiczną, która potrafi przeprowadzić rozmowę „od A do Z”. Profesjonalista odpowiada na niemal wszystkie pytania bez zastanowienia i z pewnością siebie. Jeśli zadane pytanie jest zaskakujące, nie ma nic złego w sprawdzeniu i powrocie do tematu po weryfikacji wątpliwości. Jednakże należy uznać, że idziesz do osoby, która wie, co robi i mówi. Zna zasady kredytowania banków, obowiązujące prawo, potrafi składnie wyjaśnić proces uzyskiwania kredytu, ma wiedzę na tematy ekonomiczne, gospodarcze itp. Ty jako laik po spotkaniu z doradcą powinieneś wyjść mocno uświadomiony. Na 100% nie masz szans posiąść całej wiedzy, ale temat kredytu powinien przestać być dla Ciebie tak skomplikowany jak wcześniej.

4. Szeroka oferta

Prawdziwy doradca ma w swojej ofercie WSZYSTKIE banki. Nie ma miejsca na zastępowanie jednego banku innym. Każdy z banków ma swoje indywidualne cechy, niepowtarzalne gdzie indziej. Nie wiadomo, kiedy okaże się, że te indywidualne cechy będą najlepszym rozwiązaniem akurat w Twoim konkretnym przypadku. Brak któregoś z banków w ofercie doradcy powoduje, że jego działanie jest ograniczone. Tak jest wśród dużych, najbardziej rozpoznawalnych graczy. Nikt na głos tego nie mówi z oczywistych względów, ale niestety te firmy nie dysponują pełną ofertą banków, przez co ich możliwości są ograniczone.

5. Specjalizacja w danym segmencie finansowym

Laryngolog nie zna się na zębach, chirurg nie jest psychologiem, prawnik specjalista od rozwodów nie pomoże założyć firmy w raju podatkowym. Można tak wymieniać bez końca. Skąd zatem na rynku jest tak wielu doradców finansowych, którzy sprzedadzą Tobie ubezpieczenie na życie, kredyt gotówkowy, kredyt hipoteczny czy leasing dla firmy? Zwyczajnie są to ludzie bez żadnej specjalizacji, nie doradcy a sprzedawcy, którzy muszą korzystać z różnych produktów, by się utrzymać na powierzchni. Sam osobiście słyszałem również o pośrednikach nieruchomości, którzy po godzinach pomagają załatwiać kredyty dla swoich klientów. Jeśli Twój doradca nie specjalizuje się w jednym konkretnym dziale, odpuść sobie. Banków udzielających kredytów hipotecznych jest ponad 20. Jak można być na czasie ze wszystkimi zmianami, jeśli trzeba dzielić uwagę na 1, 2 czy więcej produktów?

6. Dociekliwość w analizie Twojego przypadku

Twój doradca powinien szczegółowo przepytać Ciebie w odniesieniu do spraw osobistych, finansowych, nieruchomości i innych mających wpływ na Twój kredyt. Czasem ta dociekliwość może wymagać od Ciebie poświęcenia większej ilości czasu niż przewidywałeś, więc nie denerwuj się.  Twoje przeświadczenia nie muszą być zgodne z rzeczywistością. Dociekliwość służy temu, by doradca mógł zaproponować faktycznie najlepsze rozwiązania.

7. Wyboru dokonuje klient nie doradca

Doradca powinien umieć klienta naprowadzić i wskazać, na jakie cechy kredytu warto zwrócić uwagę. Doradca powinien umieć w sposób matematyczny przedstawić podsumowanie kosztów, powinien omówić cechy niepoliczalne, typu produkty dodatkowe czy wcześniejsza spłata, powinien wskazać na ewentualną jakość współpracy na linii bank-klient. Nigdy, przenigdy nie powinien jednak decydować za klienta. To klient, a nie ktoś inny, będzie spłacał swoje zobowiązanie. To klient zna swój budżet i jego miesięczny podział oraz jak kredyt wpłynie na sytuację życiową.

8. Rozsądek i empatia wobec Twoich finansów

Doradca kredytowy powinien umieć wczuć się w rolę klienta. Sytuacje finansowe każdego z nas są bardzo różne, produkty finansowe z jednego banku nie pasują dla wszystkich. Doradca po analizie sytuacji osobistej, finansów i nieruchomości powinien umieć wskazać słabe punkty. Czasem wręcz odradzić daną inwestycję, jeśli uzna, że jest ona ponad siły klienta. Uzyskanie kredytu to połowa sukcesu, druga połowa to spłata bez zbędnych problemów. O ile doradca odpowiada głównie za pierwszą część, o tyle powinien mentalnie odpowiadać również za drugą część. Rozsądek i doświadczenie doradcy powinny w niektórych sytuacjach studzić emocje. Opinie typu „kredyt hipoteczny tylko jak najwyższy, gdyż jest to najtańszy pieniądz na rynku” powinny oznaczać koniec współpracy. Doradca w takiej opinii przemyca informacje o braku rozsądku, zainteresowania Twoją sytuacją i chęci maksymalizacji swojej prowizji.

9. Pewność uzyskania kredytu

Doradca nie może zapewniać Ciebie o 100% pewności uzyskania kredytu. Wniosek kredytowy wraz z załącznikami to często opasła, skomplikowana dokumentacja, która przechodzi przez ręce wielu osób. Zawsze, nawet w pozornie najbardziej klarownej sytuacji, należy brać pod uwagę możliwość niepowodzenia. Dla każdego klienta należy przygotować przynajmniej 3 wnioski, by zminimalizować ryzyko nieuzyskania pozytywnej decyzji kredytowej. Jednocześnie doradca musi być pewny swego. Nie ma czasu ani możliwości na kluczenie, sprawdzanie i naukę.

10. Komunikatywność na co dzień

Twój doradca musi umieć rozmawiać z ludźmi – zarówno z klientami, jak i z ludźmi z banku. Musi odbierać telefony, oddzwaniać, odpisywać na bieżąco na maile. Swoje myśli potrafi formułować w sposób przystępny i zrozumiały. Jeśli nie zauważysz tych cech, to szanse na realizację Twojego kredytu znacznie maleją. Jak doradca wyjaśni analitykowi istotę Twojego problemu, przekona, że jesteś wiarygodnym klientem lub wyjaśni Tobie szczegóły oferty, jeśli komunikuje się półsłówkami?

11. Mobilność na co dzień

Jakie to przyjemne siedzieć sobie w fajnym biurze, dobrze skrojonym garniturze, popijając dobrą kawę. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna. Z pracą doradcy związana jest duża mobilność. W trakcie procesu kredytowania trzeba być aktywnym i reagować na różnego rodzaju żądania banków. Każdy z branży wie, że wiele kredytów trzeba „wyrwać z gardła”. Jeśli Twój doradca z niechęcią odnosi się do ruszenia szanownych swoich 4 liter, odpuść sobie…

Jeśli dotarłeś do końca tego wpisu, zapraszam do zapoznania się rekomendacją dobrych praktyk doradcy kredytowego, która została stworzona przez Związek Firm Doradztwa Finansowego.

Dobre praktyki doradcy kredytowego

Podsumowanie

Postaraj się wykorzystać powyższy wpis, by ocenić swojego potencjalnego doradcę kredytowego. Kwestia oceny doradcy kredytowego jest jednak bardzo subiektywna. Dla jednej osoby pewne kwestie mogą być istotne, dla innej już nie. Niemniej warto obserwować człowieka, w którego ręce oddaje się jedną z najważniejszych inwestycji życia.

  • Marek

    Ja najbardziej wśród tych wszystkich doradców cenię obiektywizm. Od razu widać kiedy ktoś mówi o czymś w superlatywach lub w sposób negatywny a każda oferta ma zarówno dobre strony jak i złe i tylko to powinien przedstawić doradca.

    • Cześć,
      Faktycznie mogłem to ująć. Na przyszłość postaram się poruszyć ten temat.
      Pozdrawiam

Powiązane wpisy