Skontaktuj się
Budowa domu

Pozwolenie na budowę a kredyt hipoteczny – kiedy i dlaczego jest potrzebne? Ekspert radzi

29-08-2025

6 min. czytania

pozwolenie na budowę a kredyt hipoteczny

Pozwolenie na budowę to kluczowy dokument wymagany przy ubieganiu się o kredyt budowlany. Co prawda, istnieje możliwość zaciągnięcia zobowiązania na ten cel bez pozwolenia, tylko na samo zgłoszenie, jednak jak sam za chwilę się przekonasz, jest to rozwiązanie prostsze tylko pozornie. Jak uzyskać pozwolenie na budowę? Ile to trwa i jakie dokumenty musisz przedstawić? Czy można złożyć wniosek o kredyt na budowę bez pozwolenia?

Czy można dostać kredyt hipoteczny bez pozwolenia na budowę?

Tak, możesz otrzymać kredyt hipoteczny bez pozwolenia na budowę. Przepisy prawa budowlanego od dawna pozwalają na budowę domu na zgłoszenie. I to nie tylko takich o powierzchni do 70 m² (taką możliwość wprowadził w 2022 r. Polski Ład), ale także dowolnej wielkości. Jednak w tym przypadku inwestycja musi spełniać szereg wymagań:

  • Konieczne jest ustanowienie kierownika budowy oraz prowadzenie dziennika budowy.
  • Budynek może mieć maksymalnie dwie kondygnacje (parter i poddasze użytkowe).
  • Inwestycja jest zgodna z MPZP, a jeśli go nie ma, to konieczne będzie uzyskanie warunków zabudowy.
  • Obszar oddziaływania inwestycji w całości mieści się na działce budowlanej (nie może mieć wpływu na sąsiednie nieruchomości).
  • Muszą zostać zachowane minimalne odległości domu od granic działki (3 m dla ścian z oknami/drzwiami lub 4 m dla ścian bez nich).

Jeśli spełnicie powyższe wymagania, to raczej nie powinniście mieć problemów z uzyskaniem kredytu na budowę bez pozwolenia. Oczywiście mogą występować jakieś dodatkowe ograniczenia, ale tu trzeba naprawdę dobrze wczytać się w zasady budowy na danym terenie.

Gorzej, jeśli planujecie postawić domek do 70 m² na zgłoszenie bez kierownika i dziennika budowy: w tym przypadku żaden z banków nie będzie chciał udzielić finansowania!

Pomagam klientom od 2009 roku – od pozwolenia na budowę po uruchomienie kredytu hipotecznego. Sprawdź, jak mogę ułatwić również Twoją inwestycję.

konsultacja z ekspertem kredytowym hipoteczny.pl

Czym jest pozwolenie na budowę i kiedy jest wymagane?

Pozwolenie na budowę to oficjalna zgoda z urzędu (starostwa powiatowego lub urzędu miasta) na to, by móc rozpocząć budowę domu na danej działce i w sposób zgodny z projektem budowlanym. Bez niej nie można rozpoczynać żadnych prac budowlanych. Możesz co najwyżej zacząć porządkować teren, np. wyrównać go, wykonać przyłącza lub ogrodzić.

Pozwolenie na budowę jest wymagane przy:

  • budowie domu jednorodzinnego, jeśli inwestycja oddziałuje na sąsiednie działki;
  • rozbudowie, nadbudowie lub przebudowie obiektu, np. domu, jeśli są to prace wpływające na konstrukcję budynku;
  • wznoszeniu wolnostojących budynków gospodarczych, garaży, wiat powyżej określonych parametrów (najczęściej chodzi o powierzchnię zabudowy powyżej 35 m² lub postawienie więcej niż dwóch takich budynków na każde 500 m² działki);
  • budowaniu domów wielorodzinnych, budynków przemysłowych, usługowych itp.;
  • realizacji inwestycji małej architektury na terenach publicznych, obiektów inżynieryjnych typu sieć energetyczna;
  • instalowaniu dużych urządzeń technicznych, np. wiatraków.

pozwolenie na budowe domu ile jest wazne jak zlozyc kiedy jest potrzebne

Zastanawiasz się, czy budować dom kredytem hipotecznym, czy gotówką? Sprawdź mój artykuł na ten temat i dowiedz się, co naprawdę się opłaca w 2025 roku!

Nowe przepisy 2025 a pozwolenie na budowę

Najważniejsze zmiany, które mogą wpłynąć na możliwość uzyskania pozwolenia na budowę to reforma planistyczna, która prawdopodobnie (jeśli znów nie będzie przesunięcia w czasie) wejdzie w życie 1 lipca 2026 r.

Od tej daty uzyskanie warunków zabudowy (które w wielu przypadkach są niezbędne do pozwolenia na budowę, jeśli działka nie jest objęta MPZP) będzie możliwe tylko na terenach, które gmina w planie ogólnym oznaczyła jako obszary uzupełnienia zabudowy. Jeśli do tej daty gmina się nie wyrobi, nie będzie mogła wydawać WZ, więc wszystkie inwestycje staną w miejscu. A nawet jeśli terminu dotrzyma, a Twoja działka nie znajdzie się na terenie przeznaczonym pod budowę – nie będziesz mógł się na niej wybudować, chyba że zostanie uchwalony aktualny MPZP (a to zajmuje nawet kilka lat dla gminy, która nie ma takiego planu).

Zatem jeśli masz taką nieruchomość, warto działać już teraz i złożyć wniosek o wydanie WZ przed wejściem w życie przepisów!

Ile trwa uzyskanie pozwolenia na budowę?

Teoretycznie do 65 dni, co określa art. 35 ust. 6 ustawy Prawo budowlane 1. Pamiętaj jednak, że termin ten liczy się od momentu złożenia wniosku z kompletem wymaganych dokumentów. Jeśli czegoś brakuje, urząd wezwie Cię do uzupełnienia braków i dopiero po ich dostarczeniu rozpoczyna się bieg 65-dniowego terminu na wydanie decyzji.

A musisz pamiętać o tym, że samo kompletowanie dokumentów do złożenia wniosku również trwa. Choćby wykonanie projektu czy jego adaptacja, uzyskanie WZ, jeśli są wymagane. To wszystko może się przeciągnąć do nawet kilku miesięcy.

Uprawomocnienie pozwolenia na budowę – ile trwa i dlaczego bank na to czeka?

Odczekałeś swoje, listonosz dostarczył w końcu upragnione pozwolenie na budowę. Już chcesz chwytać za szpadel i rozpocząć wykopy pod fundamenty.

Nie tak szybko. Pozwolenie na budowę musi się najpierw uprawomocnić. Wygląda to tak:

  1. Urząd wydaje pozwolenie i wysyła decyzję wszystkim zainteresowanym stronom. Na przykład właścicielom sąsiednich działek.
  2. Od dnia dostarczenia decyzji ostatniej stronie zaczyna się 14-dniowy okres na złożenie odwołania. Jeśli nie żyjesz dobrze z przyszłymi sąsiadami, mogą z czystej złośliwości wnieść sprzeciw, tylko po to, by utrudnić Ci budowę (true story – moje case study poniżej).
  3. Jeśli nikt nie złoży odwołania, decyzja się uprawomocnia. Najczęściej dzieje się to po 3-4 tygodniach od momentu wydania pozwolenia na budowę (doliczany jest czas na korespondencję).
  4. Po tym terminie musisz udać się do urzędu z pozwoleniem na budowę, aby uzyskać pieczątkę, która potwierdzi, że decyzja jest ostateczna i obowiązuje od konkretnej daty. W przypadku elektronicznego pozwolenia wydawany jest dodatkowy dokument uprawomocniający decyzję.

Dlaczego banki chcą mieć prawomocne pozwolenie na budowę domu? Właśnie z powodu takich sąsiadów. Ktoś się odwoła, wojewoda rozpatruje sprawę (co może potrwać nawet kilka miesięcy). Może utrzymać decyzję, zmienić ją lub odesłać do ponownego rozpatrzenia. I w tym czasie nie masz prawa rozpocząć budowy. To trwa i nie ma gwarancji, że wszystko zakończy się pomyślnie. Dlatego instytucje nie wchodzą w niepewne sytuacje, tylko chcą prawomocnego pozwolenia na budowę domu – i koniec dyskusji.

Problemy z pozwoleniem na budowę i kredytem hipotecznym – historia mojego klienta

Pozwolenie na budowę domu często wydaje się formalnością. W praktyce bywa zupełnie inaczej – i mam na to świetny przykład.

Pan Jan, mój klient, podszedł do sprawy wzorowo. Rok przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę skontaktował się ze mną, żeby przygotować się do kredytu hipotecznego. Chciał wiedzieć, jakie dokumenty będą potrzebne, ile wyniesie rata kredytu i jakie ma szanse na finansowanie. Wszystko szło idealnie: podpisana umowa z wykonawcą, a pozwolenie na budowę wydane w terminie.

Wydawało się, że do kredytu dzieli nas już tylko krok. I wtedy pojawił się niespodziewany problem. Po dwóch tygodniach od uzyskania pozwolenia urząd odmówił nadania pieczęci ostateczności. Powód? Decyzję zaskarżył sąsiad.

Jak się później okazało, był to emerytowany kierownik budowy, który znał wszystkie możliwe kruczki. Najpierw sugerował, że budowa obniży wartość jego nieruchomości, a potem – w nieoficjalnej rozmowie – zaproponował „ugodę” w zamian za odstąpienie od problemów.

Pan Jan nie dał się zastraszyć. Z pomocą wykonawcy i dzięki zapisom w umowie (które uratowały go przed utratą zadatku) przetrwał całą batalię. Ostatecznie uzyskał ostateczną zgodę i ruszył z budową, choć droga do tego była znacznie trudniejsza, niż ktokolwiek wcześniej mógł przypuszczać.

💡 Porada eksperta

Problemy z sąsiadami to nie tylko kwestia nerwów – w praktyce mogą zablokować Twoją inwestycję i opóźnić uruchomienie transz kredytu. Dlatego zanim kupisz działkę, sprawdź nie tylko plan zagospodarowania, ale też… sąsiadów. To brzmi banalnie, ale jest wiele przypadków, gdzie jeden podpisany kredyt wisiał na włosku przez konflikt o płot.

Lista dokumentów do uzyskania pozwolenia na budowę domu

Prawo budowlane jasno wskazuje, jakie dokumenty należy dołączyć, jednak w praktyce każdy przypadek jest inny, dlatego lista ta może się różnić. Inne wymagania będą obowiązywać na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, inne w przypadku konieczności uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. A jeszcze inne, gdy działka leży na obszarze chronionym lub znajdującym się pod nadzorem konserwatora zabytków.

  • Wniosek o pozwolenie na budowę domu na urzędowym formularzu PB-1 (do pobrania, np. na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego2).
  • Projekt budowlany (w 4 egzemplarzach). Musi być podpisany przez osobę sporządzającą projekt i posiadającą uprawnienia budowlane. Składa się z trzech elementów: projektu zagospodarowania działki na mapie do celów projektowych, projektu architektoniczno-budowlanego, projektu technicznego.
  • Aktualne zaświadczenie od projektanta o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego.
  • Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, wypełniane na formularzu PB-5. Muszą się na nim podpisać wszyscy współwłaściciele.
  • Wypis z MPZP (do uzyskania w gminie), a jeśli planu nie ma, musisz uzyskać decyzję o warunkach zabudowy.
  • Wypis i wyrys z ewidencji gruntów (do uzyskania w wydziale geodezji starostwa lub urzędu miasta).
  • Mapa do celów projektowych, wykonana przez geodetę (3 egzemplarze).
  • Promesy przyłączenia mediów lub oświadczenia o możliwości podłączenia mediów. Urząd najczęściej wymaga promesy o możliwości przyłączenia wody, prądu, kanalizacji i gazu. Jeśli na działce nie ma możliwości podpięcia się do np. sieci wodociągowej, należy przedstawić alternatywne rozwiązanie, czyli w tym przypadku studnię głębinową.
  • W przypadku lokalizacji działki przy drodze krajowej lub wojewódzkiej niezbędne będzie oświadczenie nadzorcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą.

Powyżej przedstawiłem listę najczęściej wymaganych dokumentów. To oczywiście nie wszystkie, ale pozostałe są wymagane w bardziej specyficznych przypadkach. Może to być, m.in. zgoda konserwatora zabytków na budowę na obszarze wpisanym do rejestru zabytków czy decyzja o pozwoleniu na wyłączenie działki z produkcji rolnej lub leśnej.

Wypowiedź eksperta:
Ekspert kredytowy

„Niestety często się zdarza, że dokumentacja przedstawiona przez klienta nie jest kompletna i urząd wzywa do jej uzupełnienia. Najczęściej chodzi o niekompletny projekt lub jego niezgodność z MPZP, brak podpisów lub pieczątek projektanta, projekt przygotowany przez geodetę nie został uzgodniony z mapą zasadniczą czy też nie zostały dostarczone zgody na przyłączenia mediów lub zjazd z drogi publicznej. Dlatego zawsze warto sprawdzić dokumenty z wyprzedzeniem i skonsultować je z ekspertem, co pozwali uniknąć opóźnień w wydaniu pozwolenia i późniejszego uruchomienia kredytu hipotecznego.”

Maciej Wiśniewski, Starszy Ekspert Kredytowy w Hipoteczny.pl

Dokumenty potrzebne do wniosku o kredyt na budowę domu

Temat rzeka, ponieważ jest ich wiele, a każdy przypadek jest inny. Dlatego też przygotowałem osobny wpis o tym, jakie dokumenty są potrzebne do kredytu hipotecznego.

Wymienię pokrótce tylko te najważniejsze i najczęściej pojawiające się przy wniosku o kredyt budowlany.

Dokumenty formalne, dotyczące budowy domu systemem gospodarczym:

  • Dokumenty potwierdzające własność działki budowlanej;
  • Wypis i wyrys z ewidencji gruntów;
  • Numer księgi wieczystej działki;
  • Prawomocne pozwolenie na budowę domu;
  • Projekt budowlany;
  • Kosztorys budowlany;
  • Wycena nieruchomości. Tutaj warto najpierw sprawdzić, czy bank, który wybrałeś nie wymaga wyceny wykonanej przez własnego rzeczoznawcę!
  • Umowy z wykonawcami.

Dokumenty finansowe:

  • Zaświadczenie od pracodawcy na druku banku;
  • Wyciągi z konta bankowego (najczęściej z 3-6 ostatnich miesięcy):
  • W przypadku działalności gospodarczej dokumenty rejestracyjne firmy, dokumenty księgowe, PIT + UPO za poprzedni rok, zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS i podatkami.
  • Umowy zlecenia czy o dzieło.

Czy możesz złożyć wniosek do banku bez pozwolenia na budowę?

W kilku przypadkach tak.

  1. Kupujesz działkę, na której planujesz budowę domu i chcesz zaciągnąć na oba cele jedno zobowiązanie. Jednak musisz wiedzieć, że lista banków, które finansują zakup działki i budowę w ramach jednego kredytu jest ograniczona. Takie finansowanie będzie podzielone dodatkowo na transze: pierwsza pójdzie na nabycie działki budowlanej, a kolejna zostanie uruchomiona dopiero w momencie, gdy uzyskasz prawomocne pozwolenie na budowę.
  2. Masz pozwolenie na budowę domu, które nie jest jeszcze prawomocne. W niektórych bankach można w tym momencie złożyć wniosek kredytowy i uzyskać decyzję wstępną, która będzie wiążąca, jeśli dostarczysz prawomocne pozwolenie. Może to nieco przyspieszyć całą procedurę kredytową. Choć pamiętaj, że decyzja banku jest ważna najczęściej przez 30 dni. Jeśli w tym czasie nie wyrobisz się z dostarczeniem prawomocnego pozwolenia, nie masz co myśleć o ewentualnym podpisaniu umowy kredytowej. Wniosek musisz składać od nowa.
  3. Budujesz dom bez pozwolenia, tylko na zgłoszenie rozpoczęcia budowy z kierownikiem.

Dlaczego bank pyta o pozwolenie na budowę?

Odpowiedź jest prosta. Banki dbają o własny interes i chcą mieć pewność, że inwestycja jest legalna i możliwa do przeprowadzenia. Wyobraź sobie, że instytucja wypłaca Ci pieniądze z kredytu, zaczynasz budowę, a potem okazuje się, że nie da się uzyskać pozwolenia. Takie działanie to samowola budowlana, za którą nie dość, że grozi wysoka grzywna, to jeszcze nadzór budowlany może nakazać rozbiórkę budynku. I z czym w takiej sytuacji zostanie bank? Pieniądze wypłacił, a domu, który mógłby sprzedać, żeby je odzyskać, nie ma. A nawet jeśli budynek nie musi zostać rozebrany, to chętnych na zakup samowoli, którą trzeba zalegalizować, nie znajdzie się wielu.

A co ze zgłoszeniem? Pozwolenie jest decyzją administracyjną, więc ryzyko, że z czasem coś okaże się nie tak, jest nikłe. Natomiast pozwolenie to „milcząca zgoda”. Jeśli się okaże że inwestycja narusza lokalne zasady, możesz nie otrzymać zgody na użytkowanie i zostaniesz zobowiązany do wykonania poprawek. W czarnym scenariuszu nawet do rozbiórki. To wszystko może oznaczać gigantyczne koszty.

Czy można wykonywać prace na działce, czekając na pozwolenie?

Niektóre tak, ale tylko te, które nie są uznawane za rozpoczęcie budowy. Nie możesz robić wykopów pod piwnicę czy fundamentów, wylewać betonu pod ławy, stawiać ścian czy przygotowywać szamba.

To w takim razie, co możesz robić przez te miesiące? Porządkować działkę, czyli wycinać krzaki (drzewa tylko zgodnie z przepisami ochrony przyrody), wyrównać i utwardzić teren, zrobić ogrodzenie, wykonać podjazd. Można też rozpocząć przygotowania niektórych przyłączy mediów, jeśli nie wymagają one wydanego pozwolenia. Albo zakupić część materiałów budowlanych, by oczekiwały na start budowy.

Jaki jest maksymalny okres budowy, jaki dostaniesz od banku?

Z reguły masz 2-3 lata na zakończenie całej inwestycji. Jeśli nie wyrobisz się w tym terminie, składasz wniosek o jego wydłużenie, który musisz odpowiednio uzasadnić. Jeśli bank się zgodzi, podpisujesz aneks, który wydłuży okres na dokończenie budowy. Pamiętaj, że nie możesz przedłużać tego w nieskończoność.

Banki zwykle zgadzają się na jedną, maksymalnie dwie prolongaty. Później zaczynają się problemy, które w najgorszym scenariuszu mogą skutkować, chociażby wypowiedzeniem umowy kredytu.

Jaka jest różnica między pozwoleniem na budowę a budową na zgłoszenie?

Omówimy teraz krótko, jakie dokumenty potrzebne są do budowy domu na zgłoszenie z kierownikiem budowy. Szczerze powiedziawszy, są one niemal identyczne z tymi, które składasz w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia:

  • Zgłoszenie budowy (druk PB-2a).
  • Projekt architektoniczno-budowlany (taki sam jak przy pozwoleniu).
  • Mapa do celów projektowych.
  • Oświadczenia: o budowie domu na własne potrzeby mieszkaniowe oraz o posiadaniu prawa do dysponowania nieruchomością.
  • Warunki zabudowy, jeśli nie ma MPZP.
  • Dane kierownika budowy.

Jakie są różnice pomiędzy budową na zgłoszenie a z pozwoleniem na budowę?

Pozwolenie na budowę domuZgłoszenie budowy
DecyzjaOficjalna decyzja administracyjna (pozwalam/nie pozwalam).Urząd nie wydaje decyzji, tylko może w ciągu 21 dni wnieść sprzeciw.
Czas oczekiwaniaDo 65 dni.21 dni.
Podejście bankówAkceptują bez problemów.Część banków nie udzieli kredytu hipotecznego na zgłoszenie budowy.

Teoretycznie ze zgłoszeniem budowy można zaoszczędzić trochę czasu. W praktyce bardzo niewiele osób decyduje się na ten krok: formalności są niemal identyczne, różnica czasowa niewielka, za to banki (a nawet dostawcy mediów) mogą Ci robić „pod górkę”. Niektórzy moi klienci wspominali, że mieli problem z ubezpieczeniem takiego domu.

Najczęstsze błędy przy pozwoleniu na budowę i kredycie

1. Składanie wniosku kredytowego bez pozwolenia

Czy to ma sens? Aby uzyskać kredyt hipoteczny, bank i tak będzie oczekiwał ostatecznego pozwolenia na budowę, by uruchomić środki. Niektóre instytucje mogą, co prawda wydać wstępną decyzję kredytową, ale jeśli pozwolenie nie zostanie dostarczone w trakcie jej obowiązywania (zazwyczaj 30 dni), to wniosek składasz na nowo, co może opóźnić całą procedurę.

2. Istotne zmiany w trakcie budowy

W trakcie budowy postanawiasz istotnie zmienić projekt budowlany, np. zmodyfikować konstrukcję nośną czy podwyższyć budynek. Co musisz zrobić? Najpierw architekt sporządza nową wersję projektu. Potem składasz go w urzędzie wraz z wnioskiem o zmianę pozwolenia na budowę. Czekasz na decyzję. Musisz również poinformować bank o planowanych zmianach i dostarczyć zaktualizowany projekt. Oceni on, czy konieczne będzie zaktualizowanie kosztorysu budowlanego i harmonogramu prac oraz, czy musisz podpisać aneks do umowy kredytu.

Podsumowując: nawet jeśli urząd i bank się zgodzą, stracisz na tym sporo czasu, w którego trakcie inwestycja stoi. Jeśli od samego początku masz wątpliwości, co do projektu, to najlepiej wprowadzać zmiany jeszcze przed złożeniem wniosku kredytowego i o pozwolenie na budowę.

3. Niezgodność projektu budowlanego z wnioskiem kredytowym

We wniosku kredytowym podajesz najważniejsze parametry inwestycji i to na ich podstawie kredytodawca kalkuluje minimalny koszt budowy, szacuje wartość oraz ustala harmonogram wypłat transz kredytu. Jeśli w projekcie budowlanym będą znaczne różnice (np. zmiana układu pomieszczeń), bank może wstrzymać finansowanie, zażądać nowej wyceny i podpisania aneksu.

4. Nienawiązanie współpracy z lokalnym projektantem

Przy budowie domu zawsze warto nawiązać współpracę z lokalnym projektantem. Wielu z nich oferuje usługi załatwiania „papierologii” za swoich klientów, włączając w to wszystkie formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Po pierwsze, taki projektant zna wszystkie aktualne przepisy oraz wymogi. A co ważniejsze, zazwyczaj zna także ludzi w urzędach, co w zdecydowanej większości przypadków pozwala uzyskać niezbędne zgody w krótszym czasie.

Wypowiedź eksperta:
Ekspert kredytowy

„Najczęstsze opóźnienia w wydaniu pozwolenia na budowę wynikają z braku znajomości wymagań starostwa. Każdy urząd nieco inaczej interpretuje przepisy i stawia własne wytyczne. W jednym wystarczy ogólna informacja o przyłączach, w innym konieczne są szczegółowe warunki od dostawców. Podobnie bywa z decyzją o zjeździe czy aktualnością mapy – brak takich informacji kończy się wezwaniem do uzupełnień i kilkutygodniową zwłoką.”

Sławomir Zając, doradca budowlany, autor bloga: „Jak się wybudować i nie zwariować”

Przeniesienie pozwolenia na budowę na nowego właściciela – procedura i ile zajmuje?

Jeśli masz zamiar kupić działkę z wydanym pozwoleniem na budowę lub z rozpoczętą już inwestycją, sprawdź wcześniej kilka formalności, które mogą uchronić Cię przed wdepnięciem w niezłe bagienko.

  • Dziennik budowy.
  • Czy budowa była prowadzona zgodnie z projektem.
  • Czy działka nie została podzielona. Czasami tak się zdarza: poprzedni właściciel miał dużą działkę, dla której uzyskał pozwolenie na budowę, a potem stwierdził, że jest za duża i podzielił ją na dwie. Tobie sprzedał działkę „z pozwoleniem”. Jednak zezwolenie nie określa tylko możliwości budowy domu, ale także granice działki oraz usytuowanie budynku. Dlatego po podziale nieruchomości może okazać się bezwartościowe.
  • Czy pozwolenie jest ważne i czy wyrobisz się z rozpoczęciem budowy w terminie jego obowiązywania. Jeśli został tylko rok, a Ty planujesz zacząć prace dopiero za dwa lata, to i tak do tej pory będzie ono nic niewarte.

Wniosek o przeniesienie pozwolenia na budowę domu można złożyć osobiście lub elektronicznie (za pośrednictwem serwisu e-Budownictwo) do organu, który wydał pierwotną decyzję. Jeśli działkę nabyłeś w drodze darowizny lub zakupu nie musisz mieć zgody poprzedniego właściciela.

Potrzebne będą następujące dokumenty:

  • Oświadczenie o przejęciu warunków z dotychczasowej decyzji.
  • Oświadczenie o posiadaniu praw do dysponowania nieruchomością w celach budowlanych.
  • Jeśli ustanawiasz pełnomocnika, musisz wnieść dodatkową opłatę skarbową w wysokości 17 zł + dołączyć pełnomocnictwo.

💡 Porada eksperta

Osoby fizyczne budujące dom jednorodzinny na własne potrzeby zwolnione są z konieczności wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 90 zł.

Jakie są formalności po zakończeniu budowy?

Jest ich kilka, i to zarówno tych stricte administracyjnych, jak i po stronie banku, w którym zaciągnąłeś kredyt budowlany.

  1. Najpierw geodeta musi nanieść na mapę wybudowany budynek – nazywa się to inwentaryzacją powykonawczą.
  2. Zgłaszasz zakończenie budowy do PINB.
  3. Jeśli w ciągu 14 dni Inspektorat nie wniesie sprzeciwu – możesz się wprowadzać.
  4. Równolegle możesz składać wniosek o nadanie numeru porządkowego w urzędzie gminy/miasta.
  5. W ciągu 14 dni od zamieszkania w urzędzie gminy/miasta zgłaszasz nieruchomość do podatku.

Jeśli chodzi o formalności bankowe, to sprawa wygląda następująco:

  1. Informujesz bank o zakończeniu budowy. Najczęściej dołączasz do tego zawiadomienie o zakończeniu budowy z potwierdzeniem przyjęcia dokumentu przez PINB, pozwolenie na użytkowanie lub dziennik budowy z potwierdzeniem przez PINB faktu zakończenia budowy.
  2. Następuje rozliczenie inwestycji. Kredytodawca może poprosić o dodatkowe zdjęcia z zakończonej budowy, ew. wysłać pracownika z inspekcją.
  3. Ubezpieczasz nieruchomość: w większości banków dopiero na tym etapie dostarczasz ubezpieczenie nieruchomości. Możesz to zrobić też wcześniej, ale przed zgodą na użytkowanie, musisz mieć polisę na dom w budowie.

Kredyt bez pozwolenia na budowę – w których bankach? Lista

Niemal wszystkie największe banki akceptują zgłoszenie budowy z kierownikiem i dziennikiem budowy. Dokument ten musi zostać opatrzony klauzulą bez sprzeciwu ze strony urzędu.

Poniżej wrzucam przykłady tych instytucji, ale uwaga! To nie są wszystkie banki, ich lista jest dłuższa.

BankKredyt na budowę domu na zgłoszenie z kierownikiem
Alior Bank
BNP Paribas
Citi Handlowy
Citibank nie udziela kredytów budowlano-hipotecznych!
ING Bank Śląski
mBank
Millennium Bank
Pekao S.A.
PKO BP
Santander Bank Polska
Velobank

Masz pytania dotyczące kredytu hipotecznego?

Nie wiesz, ile powinien wynosić Twój wkład własny przy budowie domu, albo co może nim być bądź chcesz sprawdzić swoją zdolność kredytową? Mogę to dla Ciebie zrobić! Skontaktuj się ze mną, a krok po kroku przeprowadzę Cię przez wszystkie formalności i pomogę uniknąć pułapek przy pozwoleniu na budowę i kredycie hipotecznym.

A jeśli nie wiesz, na jaką kwotę kredytu hipotecznego możesz liczyć, skorzystaj z mojego darmowego kalkulatora. W kilka minut poznasz szacunkową ocenę zdolności kredytowej.

FAQ: najczęściej zadawane pytania

Czy bank wymaga pozwolenia na budowę domu?

W większości banków da się zaciągnąć kredyt hipoteczny na budowę domu na podstawie zgłoszenia z kierownikiem budowy, a nie pozwolenia. Jednak ze względu na bardzo podobne formalności oraz ewentualne problemy w przyszłości rozwiązanie to nie jest popularne.

Czy pozwolenie na budowę jest ważne bezterminowo?

Nie. Pozwolenie na budowę traci ważność, jeśli nie rozpoczniesz budowy w ciągu 3 lat od chwili jego wydania, bądź też przerwiesz budowę na okres dłuższy niż 3 lata.

Ile trwa uzyskanie pozwolenia na budowę w 2025 roku?

Zależy to od lokalizacji. Do czasu oczekiwania na decyzję należy doliczyć jeszcze czas potrzebny na zgromadzenie potrzebnej dokumentacji. W niektórych miastach da się uzyskać prawomocne pozwolenie na budowę w 1,5 miesiąca, w innych trzeba czekać 3 miesiące i dłużej.

Czy bank może cofnąć decyzję kredytową, jeśli nie dostanę pozwolenia na czas?

Tak, taka sytuacja jest możliwa w kilku bankach w Polsce, które umożliwiają złożenie wniosku o finansowanie bez prawomocnego pozwolenia na budowę. Polega to na tym, że przed jego uzyskaniem składasz wniosek o kredyt na budowę, a kredytodawca wydaje wstępną decyzję finansową. Jest ona ważna z reguły od miesiąca do dwóch. Jeśli w tym czasie nie dostarczysz prawomocnego pozwolenia, decyzja wstępna wygasa i musisz rozpoczynać całą procedurę od nowa.

Czy można rozpocząć budowę bez pozwolenia, jeśli kredyt jest już przyznany?

Do uruchomienia kredytu zawsze będzie potrzebne ostateczne pozwolenie na wybudowanie domu. Nawet jeśli instytucja wstępnie wyda decyzję pozytywną, to i tak nie wypłaci środków przed jego dostarczeniem. Poza tym, bez pozwolenia nie masz prawa rozpocząć budowy, gdyż grozi to dotkliwymi sankcjami.

Czy pozwolenie na budowę można przepisać na inną osobę, jeśli sprzedam działkę?

Jeśli sprzedasz działkę lub ją darujesz w drodze darowizny, nie musisz przepisywać pozwolenia na budowę. Nowy właściciel musi tylko wystąpić z wnioskiem o przeniesienie pozwolenia na budowę, ale nie potrzebuje do tego Twojej zgody.

Źródło:

1Art. 35. Sprawdzenie spełnienia wymagań; decyzja o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę; kara. Prawo budowlane.

2 Strona ze wzorami wniosków: zgłoszeń i zawiadomień: gunb.gov.pl/

Przeczytaj również:

Jak przygotować projekt budowlany, by szybciej dostać kredyt na budowę domu?

Budowa domu

6 min. czytania

„Budowa domu to jak układanie puzzli” – Sławomir Zając o tym, jak zbudować dom bez błędów [Wywiad]

Budowa domu

7 min. czytania

Kredyt na zakup działki i budowę domu 2025. Ile możesz dostać? Sprawdź warunki i koszty

Budowa domu

9 min. czytania

14 błędów przy kredycie na budowę domu – czego unikać w 2025? [Poradnik]

Budowa domu

9 min. czytania

Masz pytania lub uwagi?

Skorzystaj z formularza

Skontaktujemy się w ciągu 24h!

    Wiadomość
    została
    przesłana

    Dziękuję!

    Odpowiem tak szybko jak to możliwe.